Menu

Pienas. Nuodas ar sveikas gėrimas?

Nuotr. : Stijn te Strake

Per pastarąjį dešimtmetį pienas tapo kiek ginčytina tema. Kai kurie žmonės sako, jog jis būtinas ir maistingas bei gyvybiškai svarbus  sveikiems kaulams, tačiau kiti sako, kad jis gali sukelti vėžį ir būti ankstyvos mirties priežastimi. Taigi, kas teisus? Ir visgi kodėl mes toliau jį geriame?

Pienas yra kiekvieno žinduolio mitybos pagrindas  po gimimo, kai virškinimo sistema yra neišsivysčius ir maža. Iš esmės, tai yra galingas maistas, padedantis išjudinti mūsų kūną ir padedantis mums augti. Piene gausu riebalų, vitaminų, mineralų ir pieno cukraus – laktozės. Be to, kurį laiką po gimimo jame yra antikūnų ir baltymų, kurie apsaugo mus nuo infekcijų ir reguliuoja mūsų imuninę sistemą. Visgi, kad motinos pagamintų pieną, reikia daug pastangų. Galiausiai, žmonės nustoja gerti motinos pieną ir pereina prie jų tėvų mitybos. Taip buvo  tūkstančius metų, iki maždaug  11 tūkstančių metų atgal, kai mūsų protėviai įsikūrė pirmosiose žemės ūkio bendruomenėse. Netrukus, jie prisijaukino pirmuosius pieną duodančius gyvūnus: ožkas,avis ir galvijus. Jie pastebėjo, jog gyvūnai, kurie duoda pieną, gali valgyti nenaudingus ir gausiai paplitusius dalykus bei pavirsti maistingu ir skaniu patiekalu. Tai pakeitė jų gyvenimą, ypač sunkiu metu. Grupės, kurios turėjo pieno, turėjo evoliucinį pranašumą. Ir per natūralią atranką, tai pakeitė bendruomenių, kurios vartojo pieną, genus. Ši adaptacija susijusi su specializuotu fermentu – laktaze. Kūdikių sistemoje jų yra daugybė, kad jie galėtų suskaidyti pieno cukrų laktozę ir lengvai suvirškinti pieną. Tačiau kuo vyresni tampame, tuo mažiau laktazės fermentų mūsų organizmas pagamina. Visame pasaulyje apie 65% populiacijos po kūdikystės  nebeturi šio fermento, kas reiškia, kad jie negali suvirškinti daugiau nei 150 mililitrų per dieną. Tačiau laktozės netoleravimas nėra tolygiai paplitęs visame pasaulyje. Pavyzdžiui, kai kuriose Rytų Azijos bendruomenėse tai sudaro 90%. Šiaurės Europoje ir Šiaurės Amerikoje šie rodikliai yra mažiausi.  Tikriausiai yra keletas tokio nevienodo pasiskirstymo priežasčių. Šis bruožas pirmiausia buvo įvestas atsitiktinės mutacijos būdu, kuri įvyko nepriklausomai viena nuo kitos keliose populiacijose. Tai, kad ūkininkavimas , vis labiau keitė medžioklę ir rinkimą, sukūrė natūralios atrankos spaudimą. Žmonės, kurie toleravo laktozę, turėjo daugiau maisto po ranka, kas buvo privalumas. Pienininkų ūkininkų migracija į šiaurę išplito toliau, o tai greičiausiai atbaidė populiacijas, kurios tokios galimybės neturėjo. Bet jeigu pienas buvo vertingas mūsų mityboje tūkstančius metų, kodėl jis toks ginčytinas?

Yra daugybė teiginių dėl neigiamo ir teigiamo pieno poveikio sveikatai. Neigiami atstoja didelę dalį, nuo trapių kaulų iki vėžio bei širdies ir kraujagyslių ligų ar netolerancijos ir alergijos. Kai kurie senesni tyrimai nustatė ryšį  tarp pieno ir didelės krūties, storosios žarnos ir prostatos vėžio rizikos. Visgi metaanalizės nerado jokio poveikio rizikai susirgti vėžiu. Kita vertus, piene esantis kalcis net gali turėti apsauginį poveikį prieš storosios žarnos vėžį. Nors tai gali būti tiesiog kalcis, neaišku, ar pienas turi tam įtakos. Tik prostatos vėžio tyrimai parodė padidėjusią riziką žmonėms, kurie per dieną suvartojo daugiau nei litrą ir ketvirtadalį pieno. Bet vėlgi, ryšys yra nenuoseklus ir kiti tyrimai neranda jokio poveikio. Mes išsamiau aptariame šiuos tyrimus šaltinių nuorodose aprašyme. Apibendrintai, tyrimai rodo, kad jei per dieną geri nuo 100 iki 250 mililitrų pieno, dėl vėžio rūpintis nėra reikalo. Panašiai, metaanalizės negali rasti jokio poveikio širdies ligoms, insultui ar bendram mirtingumui nuo pieno ar jo produktų. Kai kurie tyrimai netgi parodė, kad žmonėms, kurie valgo daug pieno produktų, aukštas krujospūdis gali būti retesnis, nors įrodymai nėra tvirti, jog būtų galima tai teigti užtikrintai. Tačiau kai pažiūrime į kaulus, šis atvejis tampa dar sudėtingesnis. Daugybė tyrimų nerado nei teigiamo, nei neigiamo poveikio suaugusiems. Dauguma žmonių nerimauja kenksmingo pesticidų, antibiotikų ar hormonų kiekio. Piene yra hormonų, tačiau tik labia mažoje koncentracijose. Pavyzdžiui, gauti tokį patį kiekį hormonų kaip iš tabletės, turi išgerti apie 5000 litrų pieno ir net jeigu išgersi, didelė dalis hormonų, prieš jiems galint padaryti tau įtaką,  bus sunaikinti tavo virškinimo sistemos, todėl dauguma vaistų yra padengti apsaugine plėvele, kad apsaugotų juos nuo suvirškinimo. Daugelyje pasaulio vietų leidžiama tik visiškai nepavojingas kiekis pesticidų ir antibiotikų. Pienu, viršijančiu šią ribą, prekiauti draudžiama. Taigi nėra ko nerimauti, nepaisant alergijų ir tų, kurie kenčia nuo laktozės netoleravimo. Geriausiai žinomi pieno vartojimo padariniai, tikriausiai yra, aknė ir bendras negalavimas išgėrus pieno ar suvalgius pieno produktų, ir čia rezultatas yra labai realus, pavyzdžiui, nustatyta, kad nugriebtas pienas statistiškai padidina aknės riziką 24%.  Alergija pienui ypač paplitusi tarp vaikų, nuo jos Vokietijoje kenčia viens iš 18 vaikų. Bendrai paėmus, šios alergijos linkusios gerėti ar išnykti jiems augant. Gerai. Tai ar pienas  sveika? Pienas, nepaisant ar motinos, karvės, avies, ožkos ar kupranugario, yra kupinas maistinių medžiagų. Jį sudaro  visi būtini makroelementai ir daugybė mikroelementų. Ypač regionuose, kuriuose žmonės sunkiai gauna pakankamai kalorijų, pienas gali prisidėti prie sveiko gyvenimo ir sumažinti vaikų mirtingumą. Žmonėms, gyvenantiems išsivysčiusiose šalyse, pienas nėra žalingas nebent jam esama alergija ar netoleravimas. Pienas gausu kalcio, ypač reikalingo vaikams, o vegetarams, tai puikus B12 IR B vitaminų šaltinis. Tai nereiškia, jog nėra kitų alternatyvų tam pačiam poveikiui. Tu neprivalai gerti pieno, kad būtum sveikas. Pienas taip pat nėra vandens pakaitalas. Pienas yra energingas maistas, o papildomos kalorijos, gaunamos reguliariai jo daug geriant, gali prisidėti prie ansvorio. Pienas su skoniu ar šokoladinis pienas labiau panašesnis į tokį gėrimą kaip limonadas, negul į sveiką užkandį. Bei dar vienas dalykas, kurį verta apsvarstyti. Pieno gamyba daro didelę įtaką klimatui. Maždaug 33% pasėlių yra naudojama ganyti gyvulius, įskaitant pieną duodančius galvijus. Nors anglies pėdsakas nuo pieno produktų nuo 1990 metų sumažėjo, pieno gamyba vis dar atsakinga už 3%  visų išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Net daugiau nei visi lėktuvai kartu sudėjus. Pieno industrija yra didžiulė ir apmaudu, bet didžioji jo produkcija gamykliniuose ūkiuose sukelia neįtikėtinas kančias. Karvės yra apvaisinamos vėl ir vėl bei tuoj atskiriamos nuo jų mažų, ką tik gimusių veršiukų. Paskerdžiamos, kai jų nukankinti kūnai nebėra naudingi. Negalime ignoruoti , jog didžiąją dalį mūsų suvartojamo pieno gauname iš industrijos, kuri iš esmės kankina ir prisideda prie klimato pokyčių.

Kas dėl augalinio pieno? Atsžvelgiant į baltymų kiekį ir maistinę vertę, tik sojos pieną galime lyginti su karvės pienu. Kiti turi būti dirbtinai praturtinti, kad būtų pasiektas panašus vitamin ir kalcio kiekis, tokiu atveju, jie gali būti kaip alternatyva pienui. Dar vienas pasirinkimas gali atsirasti greitu metu. Keli startuoliai sukūrė negyvūlinį pieną, kuris maistinėmis medžiagomis identiškas gyvuliniam pienui. Tarkim, fermentacijos metu per geno modifikuotą bakteriją. Šį  laboratorijoj pagamintą pieną netgi galima paversti sūriu, ką padaryti yra sudėtinga iš augalinių alternatyvų, dėl kazeino ir išrūgų baltymo trūkumo, pagrindinių ingredientų suteikiančių pienui skonį ir struktūrą. Tačiau poveikis aplinkai yra skirtingas. Daugelis pieno alternatyvų naudoja gerokai mažiau energijos, žemės ir vandens, taigi turi daug mažesnį poveikį aplinkai nei gyvūlinis pienas. Jei norite, jog būtų kuo mažesnis neigiamas poveikis planetai, geriausia būtų rinktis tokią pieno alternatyvą, kuri vyrauja jūsų regione.

 Pieno tema, kaip ir beveik bet kokia tema, yra sudėtinga. Didžiajai daliai populiacijos jis nėra kenksmingas ir yra būtinas daugybei žmonių pasaulyje. Jis geras, maistingas, bet taip pat ir žalingas planetai bei sukeliantis daug kančių. Mes kaip visuomenė turime nuspręsti kaip tvarkysimės su šiais faktais.

0 Komentarai

Palikite komentarą

Jūsų el. paštas nebus viešinamas.

Tavo Šaltinis